Friday 30 March 2007

Heviprotesti ja Hervannan Laura


Tutkijat Tapio Häyhtiö ja Jarmo Rinne käsittelevät kirjassa Euroviisuvoiton jälkeistä kohua Lordin keulakuvan kasvojen paljastamisesta.

Tomi Putaansuun päinvastaisesta pyynnöstä huolimatta hänen kuvansa julkaistiin lehdissä, ja monien yllätykseksi yleisö aktivoitui voimakkaasti. Yksittäisestä aloitteesta lähtenyt protesti keräsi yli 200 000 nimeä ja herätti runsaasti keskustelua lehdistön toiminnasta.

Julkistamistilaisuudessa Häyhtiö ja Rinne asettivat vastakkain vaaleissa ilmenneen haluttomuuden osallistua päätöksentekoon ja tavan, jolla Lordi-kohu aktivoi kymmenettuhannet ihmiset osallistumaan keskusteluun.

Kirjoittajien mukaan politiikka ja päätöksenteko ovat muuttamassa muotoaan perinteisestä kabinettipolitiikasta populaarijulkisuuden suuntaan. Internet on myös omaksuttu nopeasti hyvin tehokkaaksi oman vaikuttamisen välineeksi.

Messukylän viestintälukion opiskelijat olivat valinneet aiheekseen nuorten suhteen sanomalehtiin.

Perinteinen Pihtiputaan mummo oli päätetty korvata Hervannan Lauralla, joka on nuori opiskelija ja omalla tavallaan monesta lehden sisällöstä yhtä etäällä kuin stereotyyppinen maalaismummo.

Suurimmaksi ongelmaksi nuoret näkivät kiireisen elämänrytmin aiheuttaman pintapuolisen suhtautumisen mediaan. Tämä pintapuolisuus saa nuoret hakemaan nopeita tietopaketteja, joissa lehdet eivät ole vahvimmillaan.

Lehtiä ei myöskään heidän mukaansa juuri markkinoida nuorille, eikä heitä ole tarpeeksi huomioitu niiden sisällössä.

Petteri Hiltunen

No comments: